ASSALAMUALAIKUM


Sunday, February 7, 2010

SEJARAH PUSAT SUMBER SEKOLAH

Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan Sri Suria (1) merupakan suatu sistem proses pengurusan yang memberi tumpuan kepada penyediaan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan sumber. Dalam konteks ini Pusat Sumber sekolah ini menjadi entity subordinate yang bertindak sebagai pemangkin kepada kecemerlangan pendidikan, sekaligus memperkasakan kualiti modal insan warga sekolah ini.

Bagi menjamin tanggungjawab teras ini dapat dilaksanakan, pihak pengurusan Pusat Sumber Sekolah berperanan secara aktif dalam mengurus sumber seperti guru-guru, kakitangan, murid, harta modal dan bahan-bahan maklumat dan teknologi melalui prosedur dan tindakan yang terancang. Pengurusan Pusat Sumber Sekolah yang cekap dan sistematik dapat memberi impak perkhidmatan yang efektif kepada semua pengguna yang terdiri daripada murid, guru dan kakitangan.

Pusat Sumber Sekolah SK.Sri Suria (1) asalnya berada di tingkat satu blok B bangunan lama iaitu dibahagian belakang menjadikan PSS suatu tempat yang agak berjauhan daripada bilik-bilik darjah. Keluasannya yang amat terhad iaitu hanya menyamai satu bilik darjah biasa menyebabkan ianya agak sesak dan penggunaannya amat minimum.

Mulai tahun 2003, sekolah telah membina bangunan baru dan Pusat Sumber Sekolah telah ditempatkan di tingkat bawah sekali di mana blok B(Bangunan lama ditukar menjadi blok A manakala bangunan baru dinamakan blok B). Keluasannya yang agak selesa iaitu menyamai tiga bilik darjah meliputi Perpustakaan dan Bilik Akses Kendiri(SAL). Ia juga mengambil sedikit ruang untuk Bahagian Bantu Belajar.


Pada tahun 2009 Bilik APD telah diwujudkan iaitu di bahagian hujung kelas di tingkat satu Blok A berkongsi dengan Bilik PPSMI,namun begitu pada tahun ini Bilik APD serta Bilik PPSMI terpaksa di korbankan untuk dijadikan kelas bagi mengatasi masalah kekurangan kelas pembelajaran.Kini Bilik APD dan PPSMI telah dijadikan kelas Satu Elit.


PSS juga telah mula menerokai Sistem Automasi bermula akhir tahun 2008 tetapi masih belum dapat beroperasi sepenuhnya kerana masih dalam proses memasukkan data dan maklumat bahan.Sistem Automasi ini akan dijangka akan diguanakan sepenuhnya pada tahun ini. PSS SK Sri Suria (1) telah menyertai Pertandingan Pusat Sumber Peringkat Negeri dan telah mendapat tempat ke dua pada tahun 2009.

0 comments:

Berita Hari Ini

TV Box

Radio TV

Education in Malaysia

EDUCATION PHILOSOPHY
Education in Malaysia is an on-going efforts towards further developing the potential of individuals in a holostic and integrated manner, so as to produce individuals who are intelectually, spiritually, emotionally and physically balanced and harmonic, based on a firm belief in and devotion to God. Such an effort is designed to produce Malaysian citizens who are knowledgeable and competent, who possess high moral standards and who are responsible and capable of achieving high level of personal well-being as well as being able to contribute to the harmony and betterment of the family, the society and the nation at large.

NATIONAL CURRICULUM
"... an educational programme that includes curriculum and co-curricular activities which encompasses all the knowledge, skills norms, values, cultural elements and beliefs to help develop a pupil fully with respect to the physical, spiritual, mental and emotional aspects as well as to inculcate and develop desirable moral values and to transmit knowledge"
Education Act 1996 [Education (National Curriculum) Regulation 1997]

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
Tahun Baru Cina 2011

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
HAPPY DEEPAVALI

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
Selamat berpuasa ...

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
SAMBUTAN ISRA' DAN MI'RAJ

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
TERIMA KASIH CIKGU!

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
Sambutan Keputeraan Al Sultan Kelantan

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
Sambutan Maulidur Rasul S.A.W.

PAMERAN BERTEMA

PAMERAN BERTEMA
Tahun Baru Cina

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP